• Hakkımızda
    • Biz Kimiz?
    • Misyon ve Vizyon
    • İlkeler
    • Yönetim Kurulu
    • Finansal Şeffaflık
  • Yayınlarımız
  • Neler Yapıyoruz
    • Kadın Danışma Merkezimiz
    • Savunuculuk ve Farkındalık Çalışmalarımız
    • Sığınak Çalışmalarımız
    • Projelerimiz
    • Görsel Üretimlerimiz
    • Destekçilerimiz
  • Bizden Haberler
  • Destek Olun
    • Bağış Yapın
    • Bir Bağış Sertifikası Seçin
    • Doğum Gününüzü Bağışlayın
    • Hobinizi Bağışla Birleştirin
    • Gizlilik ve Bağışçı Hakları
  • İletişim
Bağış Yapın

Hak Temelli Bir Çocuk Adalet Sistemi İçin Ortak Çağrımızdır!

2 gün önce

Çocuklar İçin Adalet:

Cezalandırmaya Değil, Korumaya ve Önlemeye Dayalı Bir Yaklaşım

Hak Temelli Bir Çocuk Adalet Sistemi İçin Ortak Çağrımızdır!

Biz, aşağıda imzası bulunan sivil toplum örgütleri, son dönemde suça sürüklenen çocuklara yönelik cezaların ağırlaştırılması ve çocukların yetişkin gibi yargılanması yönündeki taleplerin, hem kamuoyunda hem de siyasi alanda karşılık bulmasını derin bir kaygıyla izliyoruz. Bu tür söylemler, Türkiye’nin de aralarında olduğu devletlerin kabul ettiği, uluslararası sözleşmelerle güvence altına alınmış olan çocuk haklarına ve çocuk hukukunun evrensel ilkelerine açıkça aykırıdır.

15 yaşındaki Mattia Ahmet Minguzzi’nin akranları tarafından öldürülmesi, çocuklara yönelik şiddet, çocuk suçluluğu ve adalet sistemine ilişkin alınmayan önleyici tedbirlerin sonuçlarını bir kez daha ortaya koydu. Bizler, Mattia Ahmet Minguzzi’nin ailesinin acısını derinden paylaşıyor, şiddet sonucu yaşamını yitiren tüm çocukların yasını tutuyoruz. Ve bir kez daha söylüyoruz: Yaşam hakkı en temel haktır; hiçbir çocuk bu haktan mahrum bırakılmamalıdır.

Tıpkı 2024’te akran şiddeti sonucu yaşamını yitiren en az 13 çocuk ve 2025’in ilk beş ayında hayatını kaybeden en az 7 çocuk¹ gibi, Mattia Ahmet’in ölümü de önlenebilirdi. Bu vakalar münferit değil; Türkiye’de çocuklara yönelik ihmal ve hak ihlalleri zincirinin sonucudur. Yalnızca akran şiddeti değil, farklı nedenlerle yaşamını yitiren tüm çocuklar açısından da, çocuk koruma sisteminin bütüncül ve hak temelli bir yaklaşımla yeniden yapılandırılması zorunludur.

Bir çocuk suçla ilişkilenmeden önce çoğu zaman fark edilebilir ve bu durum önlenebilir. Devlet; eğitimden sosyal hizmete, sağlıktan kolluk güçlerine kadar tüm ilgili kurumlarıyla, çocukları suça sürükleyen riskleri önceden fark etmek ve gereken tedbirleri almakla yükümlüdür. Bu sorumluluklar gerektiği gibi yerine getirilirse, pek çok çocuğun yaşamı korunabilir, suça sürüklenmesi engellenebilir.

Çocuk adalet sisteminin öncelikli ve asıl amacı cezalandırmak değil; onarmak, dönüştürmek, desteklemek ve yeniden suçla ilişkilenmeyi önlemektir. Çocuklara yapılacak müdahale de asıl olarak bu amaca hizmet etmelidir.

Çocuklar, suç faili olsalar bile, adli süreç boyunca önleyici ve onarıcı yaklaşımlar göz ardı edilmemelidir. Ancak Türkiye’de çocuk adalet sistemi, sadece cezalandırıcı bir anlayışla işlemekte², çocukları korumak yerine toplumdan dışlamakta ve böylece yeniden suçla ilişkilenmelerine zemin hazırlamaktadır. Gündemdeki yasa değişikliği önerileri ise yasal çocukluk kavramını tartışmaya açma, çocukların özgürlüğünü daha fazla kısıtlama ve çocuk hapishanelerini olağanlaştırma riski taşımaktadır. Oysa çocuk suçluluğu yalnızca bireysel bir davranış değil; şiddet, ihmal, yoksulluk, sosyal dışlanma, eşitsizlik, ayrımcılık ve eğitimden kopma gibi çok boyutlu hak ihlallerinin, toplumsal ve yapısal etkenlerin sonucudur. Bilimsel araştırmalar da göstermektedir ki; çocuklara yönelik ağır cezalar, ne suç oranlarını azaltmakta ne de yeniden suça sürüklenmeyi engellemekte etkilidir. Buna karşılık, güçlü aile bağları, okul aidiyeti, güvenli sosyal çevre, nitelikli sosyal hizmetler, toplumsal cinsiyet eşitliği ve çocuk dostu kurumlar gibi koruyucu unsurlar, çocukların suçla ilişkilenme riskini azaltmada belirleyici rol oynamaktadır.

YÜKÜMLÜLÜK SAHİPLERİNE ÇAĞRIMIZ VE TALEPLERİMİZ³:

● İstismara ve ihmale maruz kalan çocuklar zamanında tespit edilmeli; çocuk koruma sistemi kapsamındaki tedbirler eksiksiz uygulanmalıdır.

● Erken uyarı ve destek mekanizmaları güçlendirilmeli; çocukların haklarının ihlaline yol açan ihmaller engellenmelidir.

● Çocuk adalet sistemi, hak temelli, onarıcı, dönüştürücü ve koruyucu bir anlayışla yeniden yapılandırılmalıdır.

● Ceza sorumluluğu bulunmadığı yasal olarak kabul edilen 0-12 yaş arası çocukların suçla ilişkilenmelerine neden olan ortamlardan uzaklaştırılması amacıyla eğitim, sağlık, danışmanlık veya bakım tedbiri kararları alınmalıdır. Ayrıca, uluslararası çocuk hakları standartları gözetilerek ceza sorumluluğu yaşı, bilimsel gelişim verilerine göre yükseltilmelidir4.

● Çocuk adalet sistemi bütüncül bir şekilde işletilmeli, hiçbir çocuk –yaşı, suçu ya da koşulları ne olursa olsun– bu sistemin dışına itilmemelidir. 15-18 yaş arası çocukları, istisnalar üzerinden sistem dışına çıkarmaya yönelik girişimlere son verilmelidir.

● Suça sürüklenen tüm çocuklar hakkında sosyal inceleme raporu hazırlanması ve çocukların sosyal hizmet uzmanı desteğinden faydalanması yasal olarak zorunlu hale getirilmelidir.

● Yargı süreçlerinde, çocuk hakları konusunda uzmanlaşmış profesyoneller yer almalıdır.

● Tutuklama yalnızca istisnai durumlarda uygulanmalı5; toplum temelli destekleyici tedbirler esas alınmalıdır.

● Çocuk hapishanelerinin sayısı artırılmamalı; bu kurumların yerine, toplum temelli destek sistemleri geliştirilmeli ve çocukların özgürlüğünden yoksun bırakılması yerine alternatif tedbirler esas alınmalıdır.

● Çocuklarla ilgili yasalaşma süreçlerinde, çocuk ve kadın hak temelli çalışan sivil toplum örgütlerinin, baroların, akademinin ve çocukların bizzat kendilerinin görüş ve önerileri dikkate alınmalıdır.

Eşit, güvenli, onarıcı ve kapsayıcı bir toplum tüm çocukların hakkıdır.

Bu hakkı birlikte savunmakta kararlıyız.

1 Fisa Çocuk Hakları Merkezi, Türkiye’de Çocuğun Yaşam Hakkı Raporu 2024 ve Türkiye’de Çocuğun Yaşam Hakkı İhlalleri Bilgi Notu

2 Bakınız: Adalet İstatistikleri ve Türkiye’nin tarafı olduğu Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesinin denetim organı olan Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesinin Türkiye hakkındaki sonuç gözlemleri (CRC/C/TUR/CO/4-5.)

3 İstanbul Barosu Çocuk Hakları Merkezi koordinasyonunda, çocuk adalet sisteminde onarıcı ve hak temelli yaklaşımların güçlendirilmesi amacıyla çok sayıda sivil toplum örgütü temsilcisinin katkısıyla hazırlanan “Çocuk Adalet Sistemi ve İnfaz Rejimine Dair Politika Belgesi”nden faydalanılmıştır.

4 Bakınız: Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesinin 24 Numaralı Genel Yorumu ve CRC/C/TUR/CO/4-5

5 Bakınız: Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Komitesinin 24 Numaralı Genel Yorumu ve Birleşmiş Milletler Çocuk Adalet Sisteminin Uygulanması Hakkında Asgari Standart Kurallar (Beijing Kuralları)

İMZACILAR

1. 29 Ekim Kadınları Derneği

2. AltıÜstü Çocuk ve Gençlik Sanat Kolektifi

3. Antalya Kadın Danışma Merkezi ve Dayanışma Derneği

4. Antikapitalist Kadınlar

5. Aralık Feminist Kolektif

6. Ayrımcılıkla Mücadele ve Eşitlik Derneği

7. Atakent Mahallesi Kadın Meclisi Küçükçekmece

8. Bakırköy Çocuk Masası Platformu

9. BoMoVu Sosyal Güçlendirme için Spor ve Beden Hareketi Derneği

10. Ceza İnfaz Sisteminde Sivil Toplum Derneği

11. Cinsel Şiddetle Mücadele Derneği

12. Cinsiyet Eşitliği İzleme Derneği – CEİD

13. Çember Dergi – Çocuk Politikası Dergisi

14. Çocuğum Haklıyım!

15. Çocuk Alanında Çalışan Avukatlar Ağı (ÇAÇAv.)

16. Çocuk Çalışmaları Birimi

17. Çocuk Hakları Savunucuları Ağı

18. Çocuk Hakları Zirvesi ve Kalkınma Derneği

19. Çocuk İhmali ve İstismarını Önleme Derneği

20. Çocuk İşçiliğini İzleme ve Önleme Derneği

21. Çocuklar İçin Adalet Derneği

22. Deniz Yıldızı Kadın Dayanışma Derneği

23. Denizli Otizm Derneği

24. Dünya Evimiz Uluslararası Dayanışma Derneği

25. Engelsiz Erişim Derneği

26. Eşit Haklar İçin İzleme Derneği

27. Fisa Çocuk Hakları Merkezi – Fikir ve Sanat Atölyesi Derneği

28. Gaziantep Nar Bilim Kültür ve Sanat Derneği

29. Her Yer Çocuk Derneği

30. İnsan Hakları Derneği

31. İnsan Hakları Gündemi Derneği

32. İzmir Feminist Kolektif

33. Kadın Dayanışma Vakfı

34. Kırkayak Kültür

35. LGBTİ+ Aileleri ve Yakınları Derneği (LİSTAG)

36. Lotus Kadın Dayanışma Derneği ve Yaşam Derneği

37. Önce Çocuklar ve Kadınlar Derneği

38. Romani Godi

39. Roots & Shoots Türkiye (Kökler ve Filizler Derneği)

40. Rosa Kadın Derneği

41. Sivil Düşler Derneği

42. Sağlık ve Sosyal Hizmet Emekçileri Sendikası Amed Şubesi

43. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği

44. Sosyal İklim Derneği

45. Sporda Adalet ve Haklar için Sahadayız Derneği

46. Sulukule Gönüllüleri Derneği

47. Tarlabaşı Toplumunu Destekleme Derneği

48. Toplum ve Hukuk Araştırmaları Vakfı

49. Türk Kadınlar Birliği Bayraklı Şubesi

50. Türk Tabipleri Birliği İnsan Hakları Kolu

51. Türk Psikologlar Derneği Genel Merkezi

52. Türkiye Çocuklara Yeniden Özgürlük Vakfı

53. Türkiye İnsan Hakları Vakfı

54. Uluslararası Çocuk Hakları Elçileri Derneği – ICHILD

55. Uluslararası Göçmen Kadınlar Dayanışma Derneği

56. Yaşamevi Kadın Dayanışma Derneği

Post Views: 143
Önceki yazı
Kadın Dayanışma Vakfı Çalışma Arkadaşı Arıyor

Son Yazılar

  • Hak Temelli Bir Çocuk Adalet Sistemi İçin Ortak Çağrımızdır! 28 Temmuz 2025
  • Kadın Dayanışma Vakfı Çalışma Arkadaşı Arıyor 4 Haziran 2025
  • 27. Kadın Sığınakları ve Da(ya)nışma Merkezleri Kurultayı Sonuç Bildirgesini Paylaştık 25 Kasım 2024
  • Yoksulluk Nafakası Araştırma Raporumuz Yayımlandı 30 Eylül 2024
  • Kadınların deneyimleri dışlanarak kadınların haklarına dair yol haritası oluşturulamaz! 9 Kasım 2023
“Bu web sitesi Avrupa Birliği Sivil Düşün Programı kapsamında Avrupa Birliği desteği ile hazırlanmıştır. İçeriğin sorumluluğu tamamıyla Kadın Dayanışma Vakfı’na aittir ve AB’nin görüşlerini yansıtmamaktadır.”